Welkom op de site van research in law   Click to listen highlighted text! Welkom op de site van research in law

consumentenrecht

IMG_0704Consument en recht

Consumenten hebben rechten als zij een product of dienst (zoals een abonnement) kopen of geld lenen. Ook kunnen zij hulp en advies krijgen van ConsuWijzer, het Juridisch Loket en andere instanties.

Rechten voor consumenten

Sinds juni 2014 krijgt de consument betere bescherming. Zo moet hij nog schriftelijk of digitaal instemmen nadat hij telefonisch een contract voor een dienst heeft afgesloten. Een dienst kan een telefoonabonnement, sportschoolabonnement of energiecontract zijn.

Bedenktijd 14 dagen

Bij online aankopen, aankopen op straat of aan de deur hebben consumenten 14 dagen bedenktijd. Eerder was dit 7 dagen. Ook bij een koop via de telefoon geldt de bedenktijd van 14 dagen. Is het product niet wat de consument had verwacht? Dan kan hij tijdens deze 14 dagen het product zonder opgaaf van reden terugsturen en z’n geld terugkrijgen.

Bij koop op straat of aan de deur, is de bedenktijd ook 14 dagen. Maar dan moet de prijs hoger zijn dan
€ 50.

Garantie op producten

Consumenten hebben wettelijke garantie bij de koop van een product. Dit betekent recht op een goed product. Gaat het product stuk, dan heeft de consument recht op reparatie, een nieuw product of zijn geld terug.

Rechten bij ongevraagde toezending product

Als een bedrijf ongevraagd een product stuurt, heeft de consument rechten. Hij mag het product houden zonder te betalen. Als de consument het product terugstuurt, moet het bedrijf de verzendkosten betalen.

Rechten bij lening

Consumenten hebben een aantal rechten wanneer zij geld lenen:

  • zij kunnen een lening opzeggen binnen 14 dagen na afsluiting;
  • voor flitskredieten betalen zij niet meer rente dan de maximale kredietvergoeding. Flitskredieten zijn kortlopende leningen die consumenten via internet of sms afsluiten.

Informatie over lening

Een kredietverstrekker (zoals een bank) moet de consument duidelijke informatie geven voordat deze een lening sluit. De informatie gaat over:

  • de soort lening (bijvoorbeeld doorlopend krediet of een persoonlijke lening);
  • het bedrag van de lening;
  • de voorwaarden van de lening.

Kredietverleners moeten dus in reclames duidelijk aangeven wat de lening kost en wat de hoogste rente is. Zo kunnen consumenten aanbiedingen van verschillende kredietverstrekkers met elkaar vergelijken.

Kredietverstrekkers die zich niet aan de regels houden, maken zich schuldig aan oneerlijke handelspraktijken.

 

definitie van een consument

Bungelen boven Chicago fotoWat is nu en consument, dat wordt nooit uitgelegd in programma's zoals KASSA en RADAR.

Is het nu altijd een privé persoon? Nee zeker niet het kan ook een eenmanszaak zijn of een BV in oprichting.

Eigenlijk dient er altijd een rechtsverhouding te zijn waarin er zeer zwakke partij is en niet anders.

wat voor producten

images-2Duurzamer producten, natuurlijk maar aan zaken die een mens dagelijks nodig heeft. Verzin het maar. Het probleem doet zich altijd voor als er iets aan de hand is.

De winkel waar je iets hebt gekocht zegt meestal, daar heeft u geen garantie op of heeft u een bonnetje nog, en nog meer onzin om onder de garantie uit te komen.Meestal gebruiken ze het zelf ook en "nooit last van gehad".

Ook nooit klanten gehad met dat probleem. Nee natuurlijk niet u bent de eerste met de klacht en die een herstel wil of opnieuw geleverd wil hebben.

Hoe kunt u dit soort discussies nu voor komen.

Daar kom ik op terug

een overzicht

IMG_0705Een overzicht geregeld in boek zeven van ons Burgerlijk Wetboek.

Het belangrijkste.

De koop van onroerende zaken.

De koop van nieuwbouw woningen.

De overeenkomst van opdracht

Geneeskundige behandelingen.

Reisovereenkomst.

Verzekeringsovereenkomst.

E-commerce..

Telecommunicatierecht.

Warenwet.

Misleidende reclame.

Gelijke behandeling.

 

 

 

leverancier

images-1

Groothandel

images-2

Fabrikant

toyota-fabriek-japan

Click to listen highlighted text!